Pers / commentaren

Agnes van God (Theater aan de Stroom):

"Maar last but not least ga ik even uit de bol voor Marilou Mermans. Zij speelt niet moeder overste maar zij ‘is’, waar ik alleen maar mee bedoel dat ze de perfectie behaalt. Misschien hoort ze dit niet graag maar voor mij is het haar beste vertolking ooit. Alles klopt, tekstbeheersing, mimiek, beweging, expressie, timing,…" (Swa Van de Brul, www.mediawatchers.be, 2010)

 

Meisjes/The Over The Hill Band (Geoffrey Enthoven):

"Laat ons vooral duimen dat er ergens een prijs te winnen valt voor Marilou Mermans. De bijna 65-jarige actrice heeft een bewonderenswaardige staat van dienst en krijgt nu eindelijk het soort rol dat haar talent verdient (...) Mermans is eigenlijk een beetje de Vlaamse Meryl Streep: altijd geloofwaardig en in staat een zeer breed register te bespelen." (Sven De Schutter, www.kutsite.com, 2009)

"This charming comic drama is a "coming-of-old-age" story about a classy woman rediscovering life and love before it's almost too late. Recently widowed Claire (played magnificently by Marilou Mermans) seeks to resolve issues between her and her two sons, Michel (Lucas van den Eynde) and Alex (Jan Van Looveren) - issues that were not addressed while her husband was alive." (Sunny Sun-Downer in 'Desert Valley Star & American Free Journal, 14/20-01-2010)

 

Confituur (Lieven Debrauwer):

"De vertolking van Marilou Mermans is een en al subtiliteit, nuance en inleving." (Jan Temmerman in 'De Morgen', 20-10-2004)

"De cast (met Chris Lomme, Rik Van Uffelen, Viviane De Muynck, Jasperina de Jong, Ingrid De Vos en Jaak Van Assche) acteert op hoog niveau, maar het is vooral Marilou Mermans die bewijst hoeveel klasse en talent ze in huis heeft." ('Het Nieuwsblad', 20-10-2004)

"Meer nog dan een film over een man die vlak voor zijn pensioen nog even jongen wil zijn, is 'Confituur' dan ook het relaas van een meisje dat ergens boven de zestig de kans krijgt om een vrouw te worden. Met Marilou Mermans als Emma als de echte ster van de film." (Dana Linssen in 'NRC Handelsblad', 2004) 

"Après deux collaborations réussies avec Dora van der Groen (i.c. 'Leonie' en 'Pauline & Paulette', nvdr), on découvre Marilou Mermans, Viviane De Muynck et Chris Lomme dans trois interprétations exceptionnelles." (Website: www.cinergie.be, 2004)

 

Het liefdesverhaal van de eeuw (Barre Weldaad):

"Mermans springt zuinig om met lichaamstaal en intonatie om de scala gevoelens uit te beelden die haar personage teistert. Ze heeft zich emotioneel diep ingesnoerd en voor een geserreerde stijl gekozen. Zelfs wanhopige momenten acteert ze zuinig, de handen eventjes tegen de muur aandrukkend, dof, een bijna-glimlach terugroepend. Ze vertelt gedecideerd, neemt de tijd om haar présence op scène uit te spelen. (...) Dit liefdesverhaal is een verborgen parel, al is dat deze keer ook een erg duistere diamant.” (Jan De Smet in 'De Morgen', 03-03-2005)

 

Jaloezie - Faxdialoog voor drie vrouwen (Vlaams Fruit):

"De cast van ‘Jaloezie’ bestaat uit sterke actrices als Lut Hannes en Ellen Bernaerts, maar wie vooral zo prachtig vecht met haar woorden en emoties is de geweldige Marilou Mermans…" (Luc Milio voor 'VRT - Radio 2', s.d.)

 

Over vrouwen & andere vreemde wezens (Vlaams Fruit):

"Wat een geluk dat Marilou Mermans er nog is. Mermans heeft sinds 'Lili en Marleen' het imago van moederfiguur opgekleefd gekregen. Hier maakt ze van haar pronte Madeleine een intrigerend individu, dat weliswaar haar huis zeer keurig houdt, bezorgd is over wat de mensen van haar denken, maar wel koffie drinkt uit een vrolijke smurfenmok en het pitbullras fervent verdedigt. Ze heeft iets prettig gestoords over zich en is niet al te intelligent. Mermans maakt daarvan gebruik om de sympathie van de zaal voor zich te winnen. Haar transformatie tot een lamme kamerplant is bovendien een toonbeeld van vakmanschap." (Wilfried Eetezonne in 'De Morgen', 16-11-2004)

 

Eclips (Arca):

"De klemtoon in Oates' stuk verschuift. Wat begint als het drama van de moeder, eindigt als het drama van de dochter. Moeder sleept dochter in haar waanzin mee. Om dat geloofwaardig te maken, zijn twee sterke hoofdvertolkers nodig. Marilou Mermans (de moeder) behoort tot die categorie. Er zijn weinig toneelspeelsters in Vlaanderen die erin slagen op zo'n doorgedreven manier realistisch te acteren als zij. In 'Eclips' is ze soms bijna onherkenbaar. Mermans geeft haar personage een Hamletachtige dubbelheid mee en wekt zo sympathie." (Peter Anthonissen in 'De Morgen', 17-11-2000)

 

Image Makers (Raamtheater):

"Marilou Mermans schittert als Selma Lagerlöf. Haar bijna-monologen en dialogen met Francesca Vanthielen dragen de voorstelling." (Peter Anthonissen in 'De Morgen', 17-04-2000)

"Marilou Mermans speelt een schitterende Lagerlöf, als een ingehouden vulkaan." (Eddie Vaes in 'De Nieuwe Gazet', 22-04-2000)

 

De Strategie van de Vlinders (Toneelgezelschap Ivonne Lex):

"De wijze waarop Marilou Mermans gestalte gaf aan de figuur van Eva was gewoon schitterend. Subliem en flair verlaten haar nooit; tot zelfs in de beroerdste momenten is het kleinste detail feilloos getekend. Een glansprestatie in haar loopbaan." (HN in ?, 02-1985)

"Marilou Mermans heeft op het eerste gezicht een minder dankbare rol, veel statischer en veel beheerster. Maar ze weet daar zoveel verfijnde nuance in te leggen dat ze zonder meer grandioos wordt." (I.V.V. in 'De Nieuwe Gazet', 04-02-1985)

 

De vliegen (KNS):

"Magistraal is de Klytaimnestra van Marilou Mermans: een decadent, gedrochtelijk wijf dat haar gezwollen lichaam, verpakt in voyante staatsiejurken, nauwelijks kan verplaatsen." (Gazet van Antwerpen, 13-11-1986)

© 2005/09 | www.mariloumermans.be | foto: Johan Jacobs
webdesign & onderhoud: Benjamin Van Crombrugge | invulling: Marilou Mermans & Benjamin Van Crombrugge

website geoptimaliseerd voor Mozilla Firefox 3.0, Internet Explorer 6.0 & Safari 4 | minimaal aan te raden schermresolutie: 1024x768